Czym jest landing page?
Landing page to samodzielna strona internetowa, stworzona specjalnie na potrzeby kampanii marketingowej lub reklamowej. Innymi słowy jest to miejsce, w którym odwiedzający „ląduje” po kliknięciu linku reklam z Google, Bing, YouTube, Facebooka, Twittera, Emailu lub podobnych miejsc w sieci. W przeciwieństwie do stron internetowych, które zazwyczaj mają wiele celów i zachęcają do eksploracji, strony docelowe są projektowane z jednym celem, zwanym wezwaniem do działania (w skrócie CTA – Call To Action). To właśnie ta koncentracja sprawia, że strony docelowe są najlepszą opcją na zwiększenie współczynników konwersji Twoich kampanii marketingowych i obniżenie kosztów pozyskania potencjalnego klienta lub sprzedaży.
Kluczowa różnica między stroną główną a stroną docelową “landing page”
Podczas gdy strona główna zawiera dziesiątki potencjalnych elementów rozpraszających strona docelowa jest bardzo skoncentrowana konkretnym celu jakim jest interakcja. Mniejsza liczba linków na stronie docelowej zwiększa liczbę konwersji, ponieważ jest mniej kuszących klikalnych elementów, które odciągną użytkowników od wezwania do działania. Dlatego doświadczeni marketerzy zawsze używają dedykowanej strony docelowej jako miejsca docelowego swojego ruchu.
Jasne, strona główna wygląda niesamowicie. Prezentuje markę, umożliwia poznanie asortymentu produktów i oferuje dodatkowe informacje o firmie i jej wartościach. Z tego miejsca odwiedzający może udać się w dowolne miejsce — ubiegać się o pracę, wejść na bloga, sprawdzić wyniki meczów, przeczytać kilka komunikatów prasowych, zapoznać się z warunkami usługi, publikować posty na forach społecznościowych itp.
Ale niekoniecznie dokonają zakupu. I o to chodzi.
Strona docelowa dla danego klienta ma zupełnie inny cel. W połączeniu z super zgrabnymi reklamami, które promują jedną ofertę, wszystko w niej działa tak, aby zmienić tych odwiedzających w klientów. Robi lepszą robotę, aby przekonwertować ruch, który już otrzymuje Twoja firma. Na tym polega siła stron docelowych!
Rodzaje landing page
Strony docelowe do generowania tak zwanych “leadów” wykorzystują formularz jako wezwanie do działania. Ten formularz prawie zawsze gromadzi dane o leadach, takie jak nazwiska i adresy e-mail odwiedzających.
Marketerzy B2B i firmy sprzedające produkty o wysokiej wartości używają tego typu strony docelowej do budowania listy czy bazy potencjalnych klientów. Czasami oferują coś za darmo, na przykład ebook lub webinar, w zamian za dane kontaktowe. Marki e-commerce mogą również używać tych stron do tworzenia list lub oferowania bezpłatnej wysyłki lub ofert specjalnych.
Klikalne strony docelowe
Często używane przez marketerów zajmujących się handlem elektronicznym i SaaS (oprogramowanie jako usługa), strony po kliknięciu przechodzą bezpośrednio do sprzedaży lub subskrypcji. Zwykle mają prosty przycisk jako wezwanie do działania, które kieruje użytkownika do procesu realizacji transakcji lub finalizuje transakcję.
Kierowanie ruchu na strony docelowe
Ruch z płatnych wyników wyszukiwania
Większość wyszukiwarek zawiera płatne reklamy. Gdy ktoś coś wyszuka (powiedzmy „tworzenie stron internetowych”) reklamy te są wyraźnie oznaczone w wyszukiwarce Google.
W przeciwieństwie do innych wyników na stronie, reklamy pay-per-click są przygotowywane i opłacane przez marketerów. Ktoś, kto kliknie, zostanie zainspirowany twoją czarującą kopią (a czasami twoimi wizualizacjami). Użytkownik kierowany jest na podstawie wyszukiwanego hasła, danych demograficznych lub zainteresowań ujawnionych w historii przeglądania.
Co najważniejsze, podczas tworzenia reklamy możesz wybrać, docelowe miejsce gdzie zabierzesz odwiedzającego. W ten oto sposób możesz przekierować użytkownika końcowego na swoją stronę główną. Jednak znacznie lepiej jest utworzyć samodzielną stronę docelową “Landing page”, która pasuje do tekstu reklamy i zawiera wyraźne wezwanie do działania.
Płatny ruch społecznościowy
Wyświetlanie reklam w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn, to świetny sposób na dotarcie do osób i społeczności, które będą szczególnie zainteresowane Twoją marką, niezależnie od tego, czy są jeszcze na rynku.
Oprócz oferowania zaawansowanych funkcji kierowania, każdy kanał społecznościowy ma swoje własne cechy. Na przykład Instagram sprawdza się dobrze w przypadku produktów i marek lifestylowych o silnej atrakcyjności wizualnej. Z drugiej strony reklamodawcy B2B wolą korzystać z LinkedIn, aby dotrzeć do profesjonalistów pracujących w określonych branżach.
Kampanie e-mailowe
E-mail jest często reklamowany jako najskuteczniejszy kanał marketingowy ze względu na jego ogromny zasięg (i niskie koszty) w porównaniu z innymi platformami. Na świecie z poczty korzysta obecnie 4,2 miliarda użytkowników. To ponad połowa planety!
Potężne połączenie e-maili i stron landing page można wykorzystać zarówno do pielęgnowania istniejących relacji z klientami, jak i do pozyskiwania nowych. Po zbudowaniu listy kontaktów starannie przygotowana wiadomość e-mail pozwala kusić czytelników ofertą, a strona docelowa zawiera szczegółowe informacje i kieruje odwiedzających do wezwania do działania.
Bezpłatny ruch związany z wyszukiwaniem
Termin „ruch organiczny” odnosi się do wszystkich odwiedzających, którzy pochodzą z bezpłatnego źródła, takiego jak dolna połowa wyników wyszukiwania Google lub Bing (SERP). Tworząc atrakcyjne, legalnie przydatne treści w swojej witrynie lub na stronach docelowych, możesz mieć pewność, że Twoja firma będzie częściej pojawiać się w powiązanych wynikach wyszukań w Google czy Bing. Im wyższy jest twój ranking treści, tym lepiej.